קרצינומה של תאי בסיס

מבין כל סוגי הסרטן הקיימים, סרטן העור הוא השכיח ביותר. ומתוך סרטני העור השונים, הנפוץ ביותר הוא מסוג קרצינומה של תאי בסיס, או בראשי תיבות- BCC.

עור האדם מורכב משתי שכבות- השכבה הפנימית נקראת דרמיס, ומכילה את כלי הדם, בלוטות השומן, בלוטות הזיעה, ורקמות חיבור. השכבה העליונה נקראת אפידרמיס, והיא כוללת שלושה סוגים עיקריים של תאים: תאים מלנוציטים שאחראיים על הפגמנטציה של העור, תאי קשקש, ותאי בסיס. תאי הבסיס נמצאים בחלק העמוק יותר של האפידרמיס, וBCC הם גושים שמופיעים בחלק הזה.

גורמים לקרצינומה של תאי בסיס

בכל הסוגים של סרטן העור, חשיפה בלתי מבוקרת לשמש היא הגורם מספר אחד להתפתחות גידולים סרטניים. ניתן להבחין שרב הקרצינומות מופיעות דווקא באיזורים שנמצאים יותר בחשיפה לשמש- איזור הפנים, הקרקפת, הגב והכתפיים. אנשים שנמצאים שעות ארוכות בשמש חשופים יותר לקרצינומה, וכן גם אנשים בהירי עור. בארצות שקרובות יותר לקו המשווה (כלומר, חשופות לשמש חזקה יותר ובמשך שעות רבות יותר במשך היום), ישנם יותר מקרים של קרצינומה של תאי בסיס מאשר במדינות חשוכות יותר.

יש לציין, שאנשים שכבר סבלו בעבר מקרצינומה נמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלה פעם נוספת (ועל כן עליהם להיות זהירים עוד יותר בחשיפה לשמש, ולהתמיד במעקב עצמאי ורפואי אחר נגעים בעור).

ביטוי קליני, או איך מזהים קרצינומה של תאי בסיס

על מנת לגלות בשלב מוקדם ככל האפשר קרצינומה של תאי בסיס, כדאי להכיר את המאפיינים של הגידול. כאשר מתעורר חשד שנגע של העור עשוי להיות גידול, חשוב לפנות במהירות לרופא עור שיאבחן, ויציע דרכי פעולה.

ישנם גידולים שיענו על כל הקריטריונים שלהלן, וחלקם יענו רק על קריטריון אחד או שניים. מספיק חשד קל, שיצדיק פנייה לרופא.

הביטוי החיצוני הנפוץ ביותר של קרצינומה של תאי בסיס הוא פצע פתוח שאינו מגליד. מדובר בפצע מדמם לעיתים שלמרות הזמן שחולף אין בו כל שיפור או הטבה. במקרים אחרים, לא מדובר בפצע אלא במעין כתם אדום ומגורה שעליו מופיע גלד. לעיתים הכתם מגרד או כואב, אך בדרך כלל הוא לא מורגש ורק מתעקש לא להעלם.

ביטוי נוסף של קרצינומה של תאי בסיס נראה דומה לשומה, למרות שלא מדובר בשומה. זוהי בליטה ורודה, שקופה, אדמדמה או חומה, שנראת בוהקת או מבריקה. בחלק מהמקרים, על הגוש הורוד והמעוגל מופיע במרכזו מעין גלד, ובהמשך מופיעים עליו גם כלי דם.

התצורה השלישית של קרצינמה של תאי בסיס דומה לצלקת- איזור בעור נעשה מתוח ומבריק, כאילו נמרח עליו חומר שומני. הגבולות של הצלקת המדומה הזו אינם ברורים בדרך כלל.

סוגים של קרצינומת תאי בסיס

הביטויים השונים של הגידולים, כפי שתואר למעלה, מבטאים למעשה סוגים שונים של גידולים, שכולם מתרחשים בתאי הבסיס.

הסוג הנפוץ ביותר של BCC  נקרא קרצינמה נודולרית. זהו הגידול דימוי הצלקת השומנית. כאשר קרצינומה נודולרית מתפשטת היא עשויה לפגוע בעצבים, שרירים וכלי דם. העור המכסה את הגידול דק מאוד, ולכן הוא רגיש מאוד לדימומים. קרצינומות נודולריות קלות לאבחון כאשר הן גדולות, אך נגעים קטנים יותר עשויים להראות בטעות כמו נקודות חן או יבלות, ולכן קשה יותר לאבחנן. אצל אנשים כהי עור, לעיתים מופיעה הקרצינומה הנודולרית עם פיגמנטציה, והיא נראית כגידול שחור, דומה למלנומה.

הגידולים הנראים כבליטה אדומה-ורודה עם גלד מעליה נקראים קרצינומה שטחית, והם נפוצים פחות. הקושי באבחון שלהם נובע מכך שהם עשויים לדמות לפטריה או לפסוריאזיס.

סוג קשה יחסית של BCC  הוא קרצינומה פיברוזית (דמוית מורפיאה). גידול זה בדרך כלל מתפתח מאוד לאט, וקשה להבחין בו. אך לעיתים, הוא מתחיל לפתע לגדול במהירות, ולשלוח שורשים עמוקים לרקמות שמתחת לעור.

סוגים נדירים יותר של BCC  הם פיברואפיתליומה שהיא מקבץ של נגעים על העור, וקרצינומת בסוסקוואמוס שהיא שילוב של קרצינומת תאי בסיס עם קרצינומת תאי קשקש.

טיפול בקרצינומת תאי בסיס

החדשות "הטובות" ביחס לקרצינומה של תאי בסיס, היא שברוב המקרים, ובעיקר עם גילוי מוקדם, האבחון והטיפול בסוג זה של סרטן הוא פשוט יחסית. זהו סרטן שרק לעיתים נדירות שולח גרורות לאיברים אחרים, ובדרך כלל הוא אינו מסכן חיים. יחד עם זאת, באחוז מסויים מהמקרים הגידולים אגרסיביים במיוחד ועמידים לטיפול, ועשויים לגרום לפגיעה בעור, בעצמות ובאיברים סמוכים. כמו כן, עשויה קרצינומה של תאי בסיס, והטיפול בה, להוביל לצלקות מכוערות על העור.

בדרך כלל הטיפול בקרצינומה כולל הסרת הנגע הסרטני באמצעות ניתוח. קיימים מספר סוגים של ניתוחים, כאשר הבחירה בהם תלויה בגודל הגידול, מיקומו ומיומנות הרופא המטפל. בדרך כלל שמדובר בגידול באיזור הפנים תבחר טכניקה שעשויה להשאיר צלקת מצומצת יותר (כמו ניתוח בשיטת מוס). בכל מקרה, האלמנט החשוב ביותר הוא הסרת הגידול כולו, ללא פגיעה ברקמה בריאה שלא לצורך.

ברוב המקרים הסרה של קרצינומה של תאי בסיס נעשית בהרדמה מקומית. לעיתים הטיפול דורש גם טיפול כימותרפי והקרנות. הסרת הגידול משאירה פצע על פני העור, שיש לבחור טכניקה להתמודדות עימו. חלק מהפצעים יכולים הגליד באופן טבעי. כאשר מדובר בגידולים גדולים יותר, יש לפעמים צורך בהשתלת עור.

קרצינומה של תאי בסיס